Tilbage

135. Finde Dit Sted i Livet
af Rick Joyner

Hvad talte apostlen Paulus om, da han skrev ved slutningen af sit liv, at han ikke tænkte på, hvad han havde opnået? Opnået hvad - evigt liv? Selvfølgelig ikke. Han opnåede evigt liv den dag, han troede første gang. Han talte om "Guds høje kald i Kristus Jesus." Så hvad er dette "høje kald", som apostlen Paulus mente, at han endnu ikke havde opnået, selv efter at have udført så meget? Lad os tænke over dette, som bestemt er en af de mest udfordrende tekster i Skriften:

Fil. 3:7-14.
Men det, der engang var mig fordele, det har jeg for Kristi skyld lært at regne for tab.

Ja, jeg regner i sandhed alt for tab i sammenligning med det langt højere at kende Kristus Jesus,
min Herre [og voksende dybere og grundigt i kendtskab med Ham].
For Han's skyld har, jeg lidt tab på alt og regner det for skrald, for at jeg kan få Kristus i eje

og findes i Ham [tro og tillid til Ham], ikke med min egen retfærdighed,
der fås gennem loven, men med den, der fås ved tro på Kristus,
retfærdigheden [ægte retfærdighed] fra Gud grundet på troen på Kristus,

10. og for at jeg må kende Ham og kraften i Han's opstandelse og
fællesskabet med Ham i Han's lidelser, så jeg bliver lig med Ham i Han's død,

om jeg dog måtte nå frem til opstandelsen fra de døde.

Ikke at jeg allerede har grebet det eller allerede er blevet fuldkommen;
men jeg jager derefter, om jeg dog kunne gribe det, fordi jeg selv blev grebet af Kristus Jesus.

Brøde og søstre, jeg mener ikke om mig selv, at jeg allerede har grebet det.
Men et gør jeg: idet jeg glemmer, hvad der er bagved, og rækker efter det, der er foran

jager jeg frem mod målet, den sejrspris, som Gud fra det høje kaldte os til i Kristus Jesus.

Betyder det, at vi ikke alle vil være lige i himlen? Det er bestemt en ting, det betyder. Dette er en krænkelse for mange, især dem, der har været privilegeret at vokse op i demokratier, hvor alle angiveligt har en lige stemme i sager. Skriften er imidlertid ganske klar, at der er rang i Guds rige, og vi vil ikke alle være lige. Vi er lige nu ved at bestemme, hvor vi vil stå, om vi vil regere over en by, fem eller ti. Det bestemmes i dette liv, hvor tæt vi vil sidde med Ham, som er ved Han's højre og venstre hånd. Der er en evig belønning, der er baseret på vores hengivenhed og tjeneste i dette liv.

Mange snubler over denne sandhed, og mange bærer den for langt. Der er en grøft på hver side af livets sti. Ikke desto mindre bekræftes sandheden om, at der er et højt kald i Kristus Jesus, som er meget mere end at opnå frelse, i overvældende grad i Skriften. Hvad det kaldes, og hvordan det opnås, kan diskuteres. Det er også sikkert at sige, at hvis apostlen Paulus ikke anså sig for at have opnået det, da han skrev nær slutningen af sit liv, muligvis det mest frugtbare liv, der nogensinde har levet for Guds rige, er det sandsynligt, at vi ikke kan vide det her liv, hvis vi har nået dette høje kald eller ej. Vi burde imidlertid alle presse på imod det, så længe vi er på jorden.

Mange bliver frastødt af denne sandhed og kan ikke acceptere den, selvom skrifterne er så klar omkring det. Rang på jorden er normalt et resultat af evnen til at selvisk dominere andre og hæve sig over dem. Imidlertid forholder det sig ikke, at himlen eller den tid, der skal komme på jorden, relateres til de nuværende måde af ting på jorden. Den måde, hvorpå autoritet og styre for tiden er etableret på jorden, er i modstrid med den måde, den opnås i himlen - gennem ofring og uselviskhed.

Den ægte kristendom var baseret på et offer, og Guds kraft frigøres gennem korset (se 1 Kor. 1:18). Som Herren erklærede i Matt. 16:25, "For den, der ønsker at redde sit liv, skal miste det; men den, der mister sit liv for min skyld, finder det." Dette er i modsætning til menneskets visdom og virker som den ultimative dumhed for dem, hvis håb er i denne nuværende verden. Alligevel er den rigtige vej til livet død fra vores egoistiske ambitioner og død til alt, hvad der kan konkurrere med vores lydighed mod Herren. Alligevel er det den bedste handel, vi nogensinde kan gøre på denne jord. Når vi mister vores liv for Ham, vil vi finde ægte liv, som formørker alt, hvad denne jord kan tilbyde.

136. Livets Kreative Kraft
OP